Încă de acum 30 de ani, motoarele turbo au început să fie din ce în ce mai prezente pe mașini. Sigur, tehnologia a venit cu un cost mare, însă recent, odată cu era downsizingului (reducerea cilindreei motorului pentru diminuarea emisiilor de CO2), propulsoarele cu turbină au devenit din ce în ce mai cunoscute și mai populare.
De cealaltă parte, motoarele aspirate natural au pierdut din popularitate. Și cum în cele mai multe cazuri, mașinile pe care le cumpărați au motoare turbo, m-am gândit să fac o listă cu avantajele și dezavantajele unui astfel de propulsor în comparație cu clasicul aspirat natural.
În primul rând, un motor turbo va avea o putere mai mare dintr-o cilindree mai mică. Conform unor studii, mașinile echipate cu astfel de propulsoare pot avea cu până la 30% mai multă putere față de una echipată cu un motor aspirat natural. Spre exemplu, în urmă cu 20 de ani, un motor de 1,2 litri livra undeva la 55-60 de cai-putere. Astăzi, există și motoare turbo de un litru care dezvoltă și 155 de cai-putere. Deci mai bine decât dublul a ce aveam în anii 2000.
Un alt punct forte al motoarelor turbo vine tot din cilindreea redusă. Mai precis, taxele pe care le vei plăti vor fi mai mici. Ai astfel echivalentul puterii unui motor vechi de 1,6 litri aspirat natural (sau chiar mai mare) la pachet cu taxe mici pentru un motor de sub un litru.
De asemenea, motoarele turbo vor consuma mai puțin carburant. Motivul? Pentru a ajunge la puterea maximă a unui motor aspirat natural era nevoie de o turație ridicată. Astăzi, un motor turbo oferă 90% din resursele maxime la o turație medie. Iar asta înseamnă consum mai mic.
Odată cu consumul mai mic vin și emisiile mai mici. Practic, atmosfera va fi poluată mai puțin în cazul unui motor turbo.
Nu în ultimul rând, un motor turbo de dimensiuni mici va fi mai ușor decât un motor aspirat natural de putere similară. Asta se traduce printr-o mașină mai ușoară. Iar o mașină mai ușoară va consuma, bineînțeles mai puțin.
Desigur, motoarele turbo nu sunt perfecte și au și o serie de dezavantaje. În primul rând este efectul numit turbo-lag - adică o întârziere cauzată de timpul necesar ca turbina să ajungă la turația optimă de funcționare. Nu-i un fenomen care să te sperie, însă dacă ești un șofer care apreciază promptitudinea unui motor, atunci acest turbo-lag n-o să fie pe placul tău.
Un alt dezavantaj îl reprezintă fiabilitatea mai mică. De ce? Întrucât vorbim despre un ansamblu mai complex cu mai multe componente în mișcare, iar asta înseamnă șanse mai mari ca una dintre piese să se strice sau să funcționeze incorect. Implicit, această complexitate duce și la costuri mai mari de întreținere.
Foto - pixabay