În ultimii ani, din ce în ce mai mulți producători de anvelope - pentru că acesta este termenul corect, nu pneuri, nu cauciucuri - au adus pe piață o soluție gândită pentru toate anotimpurile. Se numesc anvelope all-season, iar multe dintre ele - atenție, multe dintre ele, nu toate - pot fi folosite și iarna în locul anvelopelor dedicate anotimpului rece.
Anvelopele all-season reprezintă, în mare, un compromis între anvelopele de vară și cele de iarnă. Sigur, în funcție de producătorul lor, unele excelează la frânarea și aderența pe asfalt uscat și ud, în timp ce altele sunt mai bune în condiții de zăpadă și gheață. Altele sunt bune la toate, însă nu excelează la vreun anumit capitol. Dacă le compari cu anvelope din aceeași gamă. Dacă vrei să le iei cu fiecare tip de anvelopă dedicată: adică vară vs all-season, respectiv iarnă vs all-season, e clar că cele all-season nu vor câștiga un duel. Asta dacă te gândești la anvelope fabricate de producători mari. Dacă compari mere (anvelope de iarnă făcute în mai știu eu ce uzine obscure) cu pere (anvelope all-season făcute de producători consacrați) o să ai surpriza ca anvelopele all-season să fie chiar mai bune decât cele dedicate anotimpului în cauză.
În mare, ideea e simplă: o anvelopă all-season reprezintă un compormis. În funcție de cine o produce și de cât costă, acel compromis e mai mic sau mai mare.
În România, legislația spune că în timpul anotimpului rece, atunci când asfaltul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei - atenție, nu este specificată o dată anume - șoferii sunt obligați să circule cu anvelope de iarnă care au inscripțiile M+S (mud și snow). Unele anvelope all-season au aceste inscripții, ceea ce înseamnă că au fost omologate și pentru utilizarea în condiții de iarnă (adică zăpadă, gheață, polei). Altfel spus, și anvelopele all-season pot fi folosite iarna în România fără a risca vreo amendă din partea autorităților.
În schimb, nu uita că specialiștii recomandă schimbarea anvelopelor de vară cu cele de iarnă atunci când temperaturile scad sub 7 grade Celsius. V-am vorbit despre treaba asta într-unul dintre articolele precedente.
Acum că am lămurit acest aspect, probabil că e lesne de înțeles că anvelopele all-season pot fi folosite - din punct de vedere legal - și vara, mai ales că în țara noastră nu există o lege care să oblige șoferii ca pe anotimpul cald să aibă un anumit tip de anvelope.
Foto - pixabay