Nu e greu să observi că majoritatea românilor nu prea ține cont de norma de poluare a mașinilor pe care le conduc. Știm cu toții celebrele anunțuri cu anulare DPF, așa că nu cred că e nevoie să intru în detalii. Sigur că nu suntem singurii care facem asta, însă e mai simplu să-i vedem pe ai noștri decât pe ai altora. Dar nu despre asta voiam să vă vorbesc.
În cazul în care nu prea ești interesat de partea auto, trebuie să-ți spun că în acest moment, toate mașinile noi pe care le poți cumpăra din showroom-uri sunt reglementate conform unei norme de poluare. Mai precis, norma 6.3 (sau o s-o mai vezi notată cu 6d).
Ce înseamnă asta? Că mașinile respective au fost testate pentru emisii, iar cantitatea de gaze emanată se încadrează în norma de poluare impusă. Specialiștii măsoară mai multe tipuri de noxe, însă cele despre care sigur ai auzit și tu sunt CO2-ul și oxidul de azot.
Odată cu evoluția acestor norme (de la Euro 1 la Euro 6.3), limitele maxime cu privire la anumite tipuri de gaze au scăzut. Și ce credeți că s-a întâmplat? În ultimii ani, odată cu apariția Euro 6.3 producătorii au avut cam două opțiuni: fie au dotat mașinile cu o serie de soluții noi și scumpe pentru tratarea gazelor de evacuare, fie au scos complet din ofertă motoarele care nu aveau cum să fie convertite la norma nouă.
Totuși, soluția a venit prin introducerea sistemelor micro-hibrid, adică un starter-generator care să scadă consumul de carburant. Ce face el? În primul rând va ajuta la pornirea motorului în momentul în care vrei să pleci de la semafor, iar în restul timpului va înmagazina energiei electrică astfel încât să poată alimenta sistemele conexe de la bord (climatizare, sistem multimedia) pentru o perioadă mai mare de timp și astfel să nu repornească motorul cu ardere internă.
Dar odată cu Euro 7 (normă ce ar putea să intre în vigoare până în 2025) setul de reguli va fi și mai drastic. Practic, acele valori de emisii vor scădea și mai multe, iar numărul motoarelor cu combustie internă care îl vor putea obține va fi mai mic. Ce se va întâmpla în acest caz? Există mai multe opțiuni: fie un sistem mild-hibrid la 48 de volți - care e mai eficient decât cel de acum la 12 volți, fie un sistem full-hybrid - așa cum folosește Toyota pe mai toate modelele din gamă, fie un sistem hibrid cu încărcare la priză (plug-in hybrid). Asta pentru ca producătorii să mai poată comercializa în continuare mașini cu motoare termice. Altfel, răspunsul stă în mașinile electrice, indiferent că ele folosesc baterii sau pile de combustie pe bază de hidrogen. Despre acest tip de vehicule ți-am vorbit într-un articol anterior.