Sunt convins că ai auzit până acum de comportamentul dinamic al unei mașini, sau popular, cât de bine stă o mașină pe viraje. Pentru realizarea unui comportament dinamic cât mai bun, constructorii investesc în suspensii de top, în sisteme de direcție precise și, nu în ultimul rând, într-o distribuție a maselor pe punți cât mai precisă.
Odată cu comportamentul dinamic apar alte două nouțiuni pe care sunt convins că le-ai întâlnit: subvirarea și supravirarea. Ambele fenomene apar atunci când viteza de deplasare este mai mare decât viteza cu care mașina poate lua fizic un viraj.
În general, mașinile cu roți motrice față (în termeni populari, tracțiune față) sunt cele care au un comportament subvirator. Altfel spus, în momentul în care șoferul înscrie mașina pe un viraj, tendința acesteia va fi să iasă în exteriorul virajului din cauza lipsei de aderență. Mai precis să intre pe contrasens. Cum poți elimina supravirarea? În primul rând, pentru a evita orice eveniment de acest fel este bine să ții cont de viteza cu care rulezi și de cât de închis sau deschis este virajul care urmează. Dacă totuși, nu ai corelat viteza cu traiectoria mașinii, iar aceasta a început să supravireze, cel mai simplu lucru pe care poți să-l faci este să iei ușor piciorul de pe accelerație. În acel moment, puntea față - care este și punte directoare și punte de tracțiune - va reuși să regăsească aderența, iar aceasta va fi utilizată pentru a înscrie corect mașina pe viraj.
În cazul mașinilor cu roți motrice spate - sau tradițional cu propulsie - în momentul în care anvelopele pierd aderența, automobilul va descrie o mișcare de rotație în jurul axei verticale. Apariția supravirării poate apărea fie dacă anvelopele sunt foarte uzate, fie dacă șoferul va frâna violent în timpul virajului. Prin frânarea puternică, centrul de greutate se va deplasa spre puntea fața, masa care până atunci apăsa pe puntea spate se va descărca, iar roțile din spate vor pierde aderența.
În general, pentru a evita supravirarea este de preferat evitarea frânărilor puternice în viraje. Totuși, în cazul în care aceasta apare, cel mai simplu mod pentru redresarea mașinii va fi contrabracarea roților, adică poziționarea acestora în direcția opusă virajului. Concomitent cu această manevră, accelerația trebuie să rămână constantă, astfel încât masele de pe punți să se egaleze și mașina să revină pe trasa corectă.
Pentru evitarea destabilizării mașinii și provocarea supravirării sau a subvirării, mașinile moderne sunt echipate cu sisteme electronice care au rolul de controla cuplul motor direcționat către roțile care pierd aderența.