Ce este tracțiunea integrală?

Sunt convins că ai auzit și tu până acum de mașini care au tracțiune integrală. Sau mai pe românește, mașini 4x4. Multă vreme - și aici mă refer la anii '90 și începutul anilor 2000 - SUV-urile erau considerate a fi mașini mașini 4x4, în ciuda faptului că unele nu erau echipate cu un astfel de sistem de tracțiune.

Astăzi, puține dintre SUV-urile pe care le vezi pe stradă sunt echipate cu tracțiune integrală, motiv pentru care e și mai greu să identifici o mașină care folosește acest sistem. În plus, multe dintre sedanurile pe care le vezi pot fi echipate cu tracțiune integrală.

Și totuși, ce e acela un sistem de tracțiune integrală. Nu există un mod mai simplu de a descrie acest lucru decât următorul: tracțiunea integrală este un sistem prin care resursele motorului sunt transmise tuturor celor patru roți ale mașinii.

De aici, lucrurile derivă, iar mașinile se împart în două categorii de modele cu tracțiune integrală. Există unele cu tracțiune integrală permanentă - adică tot timpul, motorul va direcționa puterea către cele patru roți - există altele cu tracțiune integrală nepermanentă - adică motorul transmite puterea celor patru roți doar atunci când șoferul alege acest lucru.

Desigur, în funcție de tehnologia folosită, mașinile cu tracțiune integrală se împart și în alte categorii, însă n-are rost să intrăm în detalii mult prea tehnice.

Care sunt avantajele unei mașini cu tracțiune integrală? Că practic asta interesează pe cei care citesc specificațiile tehnice. În primul rând, o mașină cu tracțiune integrală va avea o aderență mult îmbunătățită pe suprafețe alunecoase: carosabil ud, acoperit cu zăpadă sau gheață sau noroi/nisip. Un alt avantaj îl constituie faptul că la ieșirea dintr-un viraj, un model cu tracțiune 4x4 are șanse mai mici să se învârtă. Și asta datorită faptului că puterea și cuplul motorului sunt gestionate inteligent.

Un dezavantaj îl constituie faptul că o mașină cu tracțiune integrală va consuma mai mult combustibil și va avea costuri de întreținere crescute. Ca orice echipament tehnic în plus, sistemul de tracțiune integrală necesită verificări periodice. De asemenea, vorbim și despre o complexitate crescută a trenului de rulare, adică șanse mai mari ca în decursul exploatării să se strice ceva.

Înainte să închei, nu uita un lucru: tracțiunea integrală - mai ales pe timp de iarnă - nu ține loc de anvelope dedicate sezonului. Degeaba ai mașină 4x4 dacă pe jos e zăpadă și ai anvelope de vară. Altfel spus, indiferent de ce mașină conduci, respectă normele și condițiile de trafic și de drum.

Foto - pixabay