Dacă te învârți prin lumea auto cu siguranță ai auzit până acum de conceptul de Head-Up Display sau pe scurt HUD. Dar te-ai întrebat vreodată ce este acela sau cum funcționează? Hai că îți voi explica cât mai simplu și ușor cum funcționează și ce este acela un Head-Up Display.
Vorbim despre o interfață care a apărut inițial în anii '40 pe avioanele de vânătoare pentru a-i ajuta pe piloți pe timp de noapte. Ulterior, tehnologia a fost introdusă și în sectorul civil, iar astăzi face furori în industria auto.
La bază, un HUD este o interfață care proiectează în fața șoferului pe parbriz informații de bază în timp șoferului, astfel încât acesta să nu mai fie nevoie să îți ia ochii de la drum.
Primul constructor auto care a introdus sistemul HUD în producția de serie a fost BMW, însă astăzi, tehnologia este din ce în ce mai răspândită și o poți găsi pe multe modele de volum.
În funcție de cât de avansată este tehnologia folosită, acest HUD este disponibil, în mare, în două versiuni. Cea mai ieftină și simplă este cea în care un mic ecran dintr-un material transparent se ridică în spatele volanului - undeva pe planșa de bord în câmpul vizual direct al șoferului - iar pe suparafața acestuia - cu ajutorul efectului de oglindă - sunt proiectate informații utile șoferului. Cum spuneam și mai sus, informații despre viteza de rulare, indicatoare rutiere sau direcția de urmat.
În cazul celor mai avansate sisteme, această tehnologie va proiecta informațiile direct pe parbriz, fără a mai avea nevoie de acea bucățică de plastic transparent. În cazul acestor versiuni, constructorii au dezvoltat tehnologii care pot proiecta informații într-un perimetru larg. Spre exemplu, diagonala unui HUD poate ajunge la câțiva zeci de inchi, fix cât un ecran central.
În acest caz, mașina poate proiecta, pe lângă informațiile cu privire la viteza de rulare și direcția de urmat cu indicații de realitate augmentată (linii care apar în 3D și care se mișcă spre direcția de urmat), informații despre sistemul cruise control adaptiv, date despre indicatoarele rutiere întâlnite și chiar și mesaje importante.
Un HUD este format dintr-o unitate de imagine, un modul optic și ecranul de proiecție (parbriz sau bucata transparentă de plastic). Unitatea de imagistică compune imaginea, iar modulul optic cu colimator și deflector direcționează acea imagine către suprafața de proiecție. Astfel, utilizator va vedea atât informațiile generate de unitatea de imagine, cât și lumea reală.
Cât costă un astfel de sistem? În funcție de producător și de complexitatea lui, un sistem HUD poate să coste de la câteva sute de euro, până la o mie și ceva de euro.
Foto - BMW