Sunt convins că cel puțin o dată te-ai oprit din ce aveai de făcut și ai citit informațiile trecute pe anvelope. Toate acele cifre și litere spun povestea completă a unui pneu, iar acum o să te învăț ce înseamnă fiecare. Nu o să intru prea mult în detalii, pentru că mi-aș dori ca la finalul textului să-ți rămână întipărite toate informațiile pe care le vei citi.
Începem cu ce e mai simplu și anume dimensiunea anvelopei. Am ales la întâmplare o dimensiune, ceea ce înseamnă că sunt șanse mari ca pe anvelopa ta să nu găsești aceleași cifre.
205/65R15
205 este lățimea în milimetri, iar 65 este raportul dintre înălțimea și lățimea anvelopei în procente. Litera R face referire la construcția radială (metodă standard pentru producătorii de anvelope pentru automobile de pasageri). Numărul 15 trecut după litera R semnifică diametrul jantei pe care poate fi montată anvelopa în inchi. Atenție, inchi și nu centimetri. Și încă ceva, atunci când cumperi anvelope noi, încearcă să nu comanzi unele mai mici sau mai mari decât jantele pe care vrei să le montezi.
91V
91 este indicele de încărcare și face referire la greutatea maximă pe care o poate suporta fiecare anvelopă în parte. Cu cât e mai mare, cu atât și greutatea maximă crește. V-ul este un indice de viteză, care se traduce printr-o viteză maximă de 240 km/h. În locul V-ului poți întâlni alte litere: S, T, U, H, *Z, *W, *Y. Fiecare dintre ele este specifică unei anumite viteze de top.
Codul DOT, despre care probabil că ai citit sau ai mai auzit. La finalul codului DOT vei găsi un grup de patru cifre. Este data de fabricație a anvelopei: primele două reprezintă săptămâna din an în care a fost fabricat, iar ultimele două semnifică anul producției. Dacă pe un pneu găsești după DOT valoarea 2120 asta se traduce prin săptămâna 21 a anului 2020.
Pe o anvelopă mai există și alte informații. Spre exemplu M+S (Mud & Snow) ceea ce înseamnă că pneul poate fi folosit pe noroi și zăpadă. Tot pentru a marca utilizarea în condiții de iarnă, producătorii folosesc și semnul 3TPMS (three-peak mountain snowflake). Muntele cu trei vârfuri și fulg de zăpadă semnifică faptul că anvelopa pe care o ai este una dezvoltată special pentru anotimpul rece.
Tot din această categorie face parte și inscripția A/S. Se traduce prin All-season, adică un pneu care poate fi folosit atât vara, cât și iarnă. Discuția despre anvelopele all-season este una lungă, dar în principiu trebuie să rețineți următorul lucru. O anvelopă all-season va fi mai bună decât o anvelopă de iarnă folosită vara și viceversa (o anvelopă de vară folosită iarna).
Literele A/T de pe flancul anvelopei se traduc prin All Terrain, adică un pneu conceput pentru off-road. Acesta va avea o construcție asemănătoare cu cele M/T (adică Mud-Terrain).
Producătorii comercializează și anvelope run-flat, adică un pneu pe care îl poți folosi pe o distanță scurtă chiar și atunci când ai pană. În funcție de constructor, pe flancul anvelopei vei găsi următoarele inscripții: DSST (Dunlop Self Support Technology), EMT (Goodyear Extended Mobility Tire), RFT (Run-flat tire specific mărcii Bridgestone), SSR (marcă specifică Continental), ZP (Michelin Zero Pressure) ROF (run-on-flat) și RSC (run flat system component).