Filtrul de aer al mașinii tale este unul dintre cele mai ieftine elemente consumabile. Îl găsești la mai toate centrele care comercializează piese auto și este fabricat din materiale precum cartonul tratat, bumbac sau spumă.
În funcție de complexitatea lui și de materialele din care este fabricat, prețul unui filtru de aer variază de la câteva zeci de lei până undeva aproape de 200 de lei. Și aici mă refer la cele compatibile cu cele originale oferite de producător.
Și totuși, un element atât de ieftin este responsabil pentru funcționarea corectă a motorului tău.
În medie, la fiecare 1 litru de combustibil consumat, motorul mașinii tale va absorbi circa 15 kilograme de aer. Și cu cât mai bine filtrat este acel aer, cu atât amestecul din camera de ardere - ți-am mai vorbit despre el într-un articol anterior - va avea valorile optime (cele cu care a fost gândit să funcționeze motorul).
Rolul filtrului de aer? E simplu, mai ales că îl găsești în denumirea componentei. Acesta filtrează aerul și împiedică praful și alte particule de dimensiuni diferite să pătrundă în instalația de admisie și, ulterior, în camera de ardere.
Filtrele de aer, indiferent de materialul din care au fost fabricate se vor așeza într-un loc bine delimitat, iar "sigilarea" acestora se face prin garnitura exterioară de cauciuc. Sau ramă.
Filtrul va sta întotdeauna într-o carcasă proprie care, la rândul său va închide partea superioară a filtrului.
Ce se poate întâmpla dacă nu schimbi filtrul de aer? Problemele pot fi diverse. Pe măsură ce filtrul se îmbâcsește, oxigenul care ajunge în camera de ardere va fi mai într-o cantitate mai mică, iar întreg aerul de acolo va conține și impurități. În aceste condiții, amestecul de oxigen și combustibil se modifică, lucru care duce la o funcționare mai puțin eficientă a motorului.
În primul rând vei observa un consum mai mare de carburant, apoi, dacă filtrul este distrus aproape în totalitate, vei simți cum motorul nu mai funcționează regulat la ralanti, iar atunci când accelereze brusc simți cum parcă s-ar îneca. Pot apărea probleme și mai mari, dar probabil că orice șofer care va observa schimbările pe care le-am descris mai sus va merge într-un service să vadă despre ce e vorba. Asta dacă nu știe că n-a înlocuit filtrul și că ar putea face asta acasă.
În general, producătorii recomandă înlocuirea filtrelor de aer la un interval de 10.000 de kilometri. Sau altfel spus, la revizia anuală. În funcție de modul în care folosești mașina și locul în care o conduci, poți schimba acest filtru și mai des: chiar și de trei ori pe an.
Părerea mea este următoarea: nu aștepta să simți acele vibrații neplăcute ale motorului și mergi și schimbă filtrul de aer atunci când trebuie. Un motor care funcționează cu aer cât mai curat va fi un motor care va consuma în limitele normale.
Și încă ceva: nu încerca să le sufli cu aer comprimat. Micile particule vor rămâne prinse în filtru și nu vei schimba cu nimic soarta motorului.