În ultimii ani sunt convins că ai auzit cel puțin măcar o dată despre mașinile autonome. Ce sunt ele? Mașinile autonome sunt mașini care pot rula de unele singure fără un ajutor uman, practic, mașini fără șofer.
Și totuși, unde s-a ajuns astăzi cu tehnologia și care sunt planurile de viitor? Desigur, producătorii și mai ales companiile specializate în dezvoltarea software sunt departe cu tehnologia autonomă. În acest moment, în lume, există mașini care se pot conduce de unele singure. Teste în trafic real au început de ani buni în anumite zone din SUA sau pe diferite aeroporturi, însă toate acestea sunt supervizate de un operator uman - adică de un șofer.
Mașina autonomă este capabilă să identifice orice din mediul înconjurător și să opereze de una singură. Tehnologia se bazează pe o mulțime de senzori, pe radare, camere video și pe lidare, iar cu informațiile primite de la aceste elemente, un algoritm complex analizează totul și ia decizii.
Totuși, legislația nu permite introducerea unor astfel de mașini pe străzi fără prezența unui șofer în spatele volanului care să preia controlul mașinii în cazul apariției unor erori. În plus, încă nu există o legislație clară cu privire la modul de operare al acestora într-un viitor apropiat, oamenii fiind nevoiți să parcurgă toate scenariile posibile, inclusiv există numeroase probleme de etică. Nu le vom dezvolta pentru că am ajunge într-un cerc vicios de mari dimensiuni.
În prezent, mașinile pe care le poți cumpăra sunt echipate cu sisteme semi-autonome de conducere. Adică pot face acțiuni de unele singure, însă șoferul este obligat să fie la volan, iar absolut toate consecințele se transferă acestuia.
Nivelurile de conducere autonomă se împart în șase categorii numerotate de la 0 la 5. 0 înseamnă fără niciun ajutor din partea mașinii, iar 5 înseamnă full autonom. Pe străzi, mașinile pe care le poți cumpăra sunt echipate cu tehnologii de nivel 2+, adică șoferul uman și sistemul autonom împart responsabil conducerea mașinii. Vehiculul poate controla direcția și frâna, însă nu poate lua decizii de unul singur. În plus, constructorii au deja în ofertă mașini cu nivel 3 de conducere autonomă, însă aceste nu sunt activate din cauza lipsei legislației.
Probabil, viitorul va fi unul autonom, în care mașinile cu șofer vor împărți drumurile publice cu mașini autonome, însă până atunci mai avem de așteptat.
Foto - pixabay