Mașinile electrice nu mai sunt demult apariții sporadice în trafic. Le vezi, le și auzi (pentru că au sisteme special gândite pentru avertizarea pietonilor) și, de ce să nu fim realiști, le admiri. Pentru că reprezintă ceva nou, doar că, prin proiectele discutate la nivel înalt, ele reprezintă și viitorul.
N-am spus că cele de acum sunt cele mai potrivite, dar aparent, ele reprezintă soluția pentru a diminua emisiile din orașe și pentru a crește calitatea vieții din metropole.
Și mașinile electrice au apărut la începutul secolului trecut, însă la fel ca acum, publicul nu le-a acceptat în mare măsură, drept urmare au dispărut. De-a lungul anilor, am mai existat tot felul de proiecte electrice, însă toate au eșuat în favoarea mașinilor cu motoare diesel sau pe benzină.
Odată cu apariția lui Nissan Leaf, a lui Renault Zoe și, bineînțeles, a modelelor mărcii Tesla, clienții au înțeles că poți trăi cu o mașină electrică. Da, necesită o planificare mai atentă a drumurilor lungi, dar în orașe, încă n-am văzut până acum un model electric rămas în pană de curent (aici vorbesc din proprie experiență).
Gama de modele electrice a crescut mult în ultima perioadă, iar marea majoritate a constructorilor au cel puțin un vehicul cu baterii în gamă. Iar pe baza promisiunilor și a planurilor, după 2035 ar trebui să ne obșinuim cu lipsa mașinilor diesel și benzină.
Dar până atunci, să-ți spun de câte feluri sunt electricele și cum funcționează ele. Mașinile electrice sunt de două feluri: cele care folosesc curent electric stocat în baterii și cele care produc curent pe baza unei pile de combustie cu hidrogen.
Primele se mai numesc BEV, adică battery electric vehicles, iar cea de-a doua categorie se numește FCEV, adică fuel-cell electric vehicle.
O să încep cu FCEV-urile pentru că nu sunt la fel de populare. Printr-un proces de electroliză, hidrogenul lichid (acesta se află stocat în rezervoare, la fel ca benzina sau diesel-ul de azi) este transformat în energie electrică și apă. Curentul electric va fi transmis către motorul electric și către o baterie, iar astfel, mașina se deplasează.
A doua mare categorie, mașinile cu baterii sunt cele mai des întâlnite. Motorul electric este pus în mișcare de energia stocată într-un acumulator cu capacitate mare, acesta din urmă fiind încărcat de la o sursă externă. Odată cu apariția acestui tip de mașină electrică, s-a dezvoltat mult și infrastructura. Sunt convins că poate ai văzut deja stații de încărcare pentru mașini electrice prin parcările centrelor comerciale și chiar ale benzinăriilor clasice.
Unul dintre inconvenientele mașinilor electrice îl reprezintă timpul de încărcare. În funcție de puterea prizei, dar și de puterea încărcătorului cu care a fost dotată mașina, timpul poate varia de la câteva zeci de minute până la câteva ore. Dacă la o priză rapidă vei putea încărca bateria în mai puțin de o oră, la priza de acasă, acest lucru poate dura și jumătate de zi. Nu trebuie să te sperie acest lucru, pentru că oricum, în marea majoritate a timpului, mașina ta stă. Un studiu realizat în urmă cu câțiva ani spunea că pe parcursul vieții unei mașini, aceasta își petrece peste 90% din timp în parcare.
Discuțiile despre mașinile electrice se pot întinde pe multe aspecte, dar nu ți le voi spune pe toate aici. Ce trebuie să ții minte din acest material este că mașinile electrice se împart în două mari categorii, iar cele mai comune sunt reprezentate de cele cu baterii pe care le poți încărca oriunde există curent.