România este pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește decesele la un milion de locuitori cauzate de accidentele rutiere.
"Hai că asta-i bună, dom'le! Conduc de 20 de ani și mă înveți tu pe mine cum să port centura de siguranță". Cred că asta va fi reacția multora când vor citit titlul și vor decide să vadă ce scrie în acest material.
Dar până să ajungem la partea cu purtatul corect al centurii de siguranță, ar merita să vă spun mai multe despre "cureaua care vă tot deranjează când conduceți". Centura de siguranță în trei puncte a fost pantentată de inginerul Nils Bohlin din cadrul Volvo în 1959. Pentru că Volvo a realizat cât de important este dispozitivul, dar mai ales că poate salva mii de vieți anual, a decis să ofere în mod gratuit patentul pentru centura de siguranță în 3 puncte.
Și acum să vă mai spun un lucru interesant. România este pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește decesele la un milion de locuitori cauzate de accidentele rutiere. Avem un record negativ în 2019 de 98 de decese la un milion de locuitori. Și asta pentru că mulți dintre șoferi și pasageri refuză să poate centura de siguranța. Și să nu uit, centura de siguranță TREBUIE purtată și atunci când călătorești în spate, asta dacă nu vrei să te transformi într-o "torpilă umană" care să-i omoare și pe cei dragi aflați în același vehicul.
Știu, ți se pare greu să citești rândurile asta, dar n-ar trebui să ți se pară dificil să porți centura de siguranță.
Din toată explicația următoare o să-i exclus și pe cei care încă mai cumpără cataramele acelea menite să păcălească sistemele mașinii sau cei care le poartă pe la spate.
Acum să revenim. Tu porți centura de siguranță, indiferent de locul pe care îl ocupi în mașină și indiferent de distanța pe care o ai de parcurs cu mașina. Pentru ca dispozitivul să fie 100% eficient, iată câteva sfaturi.
Prinzi centura în bridă și verifica ca partea orizontală a centurii să treacă peste pelvis și poală. Nu o porți corect dacă centura trece peste burtă. În cazul femeilor însărcinate, centura va fi purtată corect sub burtică sau cu un deviator special pe care îl găsesc în magazine dedicate.
În partea de sus, centura trebuie reglată în așa fel încât să-ți treacă peste piept și peste claviculă. Nu trebuie s-o sprijini pe gât. Dacă ai impresia că centura stă sprijinită pe gât, încearcă să-i reglezi înălțimea (pentru mașinile care au acest dispozitiv. În caz contrar, găsește o altă poziție a scaunului astfel încât să te simți în deplină siguranță, iar centura să fie aplicată corect).
Eu zic că n-a fost greu și nici nu sunt lucruri pe care să nu le poți învăța, dar mai ales, aplica. Pe scurt, poartă tot timpul centura de siguranță și încearcă s-o porți corect astfel încât ea să te protejeze 100%. Și încă un sfat. Și cei mici trebuie să poate centura de siguranță. Fie că aceștia călătoresc într-un scaun special sau pe un înălțător, centura trebuie purtată tot timpul. Ca să înțelegi mai bine, o să-ți zic că în cazul unui impact, un copil cu o masă de 25 de kilograme va disloca o forță atât de mare încât este imposibil ca brațele unui adult să-l mai țină în siguranță. Și dacă tot suntem la rubrica de statistici, utilizarea centurii de siguranță reduce riscul provocării unor răni mortale cu până la 50%, pentru cei din față, respectiv 75% pentru pasagerii care călătoresc pe locurile din spate.
Și încă ceva, nu uita că purtarea centurii de siguranță este obligatorie. Nepurtarea ei este considerată sancțiune contravențională, iar cei care nu o poartă primesc o amendă cuprinsă între 145 și 290 de lei și două puncte de penalizare. Aceeași amendă se va aplica și pasagerilor care nu poartă centura, indiferent de locul pe care îl ocupă în mașină.