Sunt convins că până acum ai auzit de cuplu motor și de cai putere. Prin anii '90, acestea erau cele mai importante lucruri pe care le puteai discuta despre o mașină. Practic, în acea perioadă, totul se rezuma la cât de puternic este motorul pe care producătorul ți-l oferă.
Cu timpul, această dorință avidă de putere s-a diminuat, totul concetrându-se mai mult pe performanțele dinamice. Altfel spus, cât de rigidă este suspensia, cât de bine schimbă transmisia și cât de rapid poți parcurge tururi de circuit. Și e normal, pentru că odată cu trecerea timpului și ieșirea de sub conducerea comunistă, informațiile s-au răspândit mai rapid.
Nu mă înțelege greșit. Și în perioada de dinainte de 1989 au existat în România oameni care mergeau la curse și care au înțeles că nu e importantă doar puterea motorului, ci și comportamentul dinamic sau eficiența sistemului de frânare, doar că acele informații nu erau cunoscute la o scară largă.
Și pentru a înțelege de ce totul se rezuma atunci la cai putere și cuplu motor, o să-ți explic, cât se poate de simplu, cele două noțiuni.
Pentru a înțelege cât mai clar, o să-ți spun că mărimea fizică ce reprezintă tendința unei forțe de a roti un obiect în jurul axei se numește cuplu (sau moment, asta dacă îți mai amintești de Fizica din clasele generale). Practic, cuplul motor este forța care pune în mișcare mașina. Cu cât este mai mare, cu atât mașina va țâșni mai rapid de pe loc. Altfel spus, degeaba motorul tău dezvoltă 300 de cai putere, dacă cuplul motor este mic.
Spre exemplu, un motor diesel cu dimensiuni comparabile cu un motor pe benzină va avea întotdeauna un cuplu motor mai mare. Dacă ai condus mașini cu ambele tipuri de motoare, cu siguranță ai observat și tu acest lucru.
Puterea mecanică este și ea tot o mărime fizică. În Sistemul Interanțional de Măsură, puterea este exprimată în Watt (W), însă în industria auto se folosește calul putere (CP).
Foto: Pixabay
Ca să te învăț ceva mai multe, o să-ți spun că un kW (1 kW) este echivalentul a 1.36 CP. Dacă te uiți în certificatul de înmatriculare al mașinii vei vedea că în dreptul puterii este trecută o valoare în kW, valoarea fiind mai mică decât puterea în cai putere pe care tu o cunoști.
Puterea motorului te va ajuta să mergi repede. Și ca să-ți spun cât mai simplu care este diferența dintre cele două, îți las aici o frază: cuplul motor determină cât de tare se va lovi mașina de zid, iar puterea va determina cât de rapid se va lovi mașina de zid. Nu-ți doresc să simți asta pe propria piele, dar este un exemplu pe care cu singuranță îl și poți viziona.
În funcție de tipul motorului (aspirat natural, turbo, supraalimentat cu compresor), curbele de putere și cuplu diferă. Spre exemplu, un motor aspirat natural va avea valorile maxime de putere și de cuplu la turații mai mari, în timp ce motoarele cu turbină sau cu compersor mecanic vor oferi aceste valori la turații mai reduse.
De multe ori sunt convins că ai auzit și discuții despre faptul că motorul lui X este mai puternic decât motorului lui Y. Afirmația poate să fie, deoportrivă, adevărată și falsă. Și-ți spun și de ce. În toată această ideea trebuie să apară și conceptul de putere litrică.
Dacă un motor dezvoltă 200 CP, iar altul produce 170 CP, vei fi tentat să spui că motorul cu 200 CP este mai puternic. Dar dacă cei 200 de cai putere sunt obținuți dintr-un motor de 3.0 litri, iar cei 170 de cai putere sunt obținuți dintr-un motor de 1.6 litri, atunci afirmația este eronată.
Pentru că puterea litrică a motorului de 3.0 litri va fi mai mică decât cea a motorului de 1.6 litri.