Pe mașinile de volum, producătorii auto încă mai oferă o frână de parcare cu acționare manulă. Mai pe românesc, frâna de mână cu levier. Tragi ca să blochezi roțile, apeși pe un buton și lași levierul în joc sa să le deblochezi.
Dar de mai bine de 20 de ani, producătorii au introdus pe piață o nouă modalitate pentru frâna de parcare. Mai precis, din 2001, anul în care BMW a lansat pe Seria 7 o frână de parcare cu asistată electric.
Ca s-o spun cât mai ușor, frâna aceasta asistată electric o înlocuiește pe cea cu acționare prin levier printr-un simplu buton. Îl apeși și frâna de parcare este acționată.
Dar spre deosebire de varianta clasică cu levier, multe dintre modelele care vin cu frână de parcare asistată electric dispun și de o funcție automată de deblocare a roților. Altfel spus, în momentul în care pui transmisia automată în Drive sau ridici ușor piciorul de pe ambreiaj, frâna se deblochează automat. În cazul altor modele, frâna trebuie deblocată manual, prin apăsarea aceluiași buton. Nu în ultimul rând, din motive de siguranță, există modele care nu-și vor dezactiva automat frâna de parcare decât după ce a fost închisă portiera sau șoferul și-a pus centura de siguranța. Totuși, ele vor putea fi deblocate manual, apăsând butonul respectiv.
Foto - Volkswagen
Odată cu evoluția tehnologiei, producătorii au introdus pe mașinile de volum și o funcție denumită auto-hold. Ce face ea? Pur și simplu acționează sistemul de frânare al mașinii, astfel încât, la semafor să poți să-ți relaxezi piciorul. Funcționează asemănător cu frâna de parcare asistată electric, însă funcția auto-hold se va dezactiva imediat ce apeși pedala de accelerație. În plus, ea va funcționa atunci când transmisia mașinii este în Drive, lucru care nu se întâmplă în cazul frânei de parcare.
Poate că funcția auto-hold nu pare atât de importantă, dar hai să facem un experiment. Data viitoare când ieși cu mașina în oraș, numără câte minute stai cu piciorul pe frână.
Tot datorită introducerii frânei de parcare asistată electric, producătorii au venit pe piață cu funcția hill-start assist. Ce face ea mai exact. Atunci când vrei să pornești din rampă, în mod automat, mașina va folosi sistemul de frânare. Mai pe românește, ca să nu o iei la vale. Roțile vor fi blocate de sistemul de fânare, iar imediat ce accelerezi puțin, acestea se vor debloca pentru ca tu să pleci din rampă cu foarte mare ușurință.
Și tot datorită frânei de parcare asistată electric, producătorii pot oferi diverse sisteme de asistare în momentul parcării. Cele mai inteligente dintre ele frânează automat și pun transmisia automată în Park datorită acestei tehnologii apărute acum 20 de ani.