Despre subvirare și supravirare

Dacă vei urmări cu atenție specialiștii în conducere defensivă - ți-am mai povestit eu până acum despre cei care fac astfel de cursuri la care ar trebui să mergi indiferent de experiența pe care crezi că ai acumulat-o la volan - vei vedea că vorbesc despre subvirare și supravirare. Sau dacă vei citi teste cu mașini. Sau dacă vei asculta un pilot.

Și totuși ce sunt subvirarea și supravirarea. Vorbim despre fenomene fizice care au loc în momentul virării unui vehicul.

O să încep cu subvirarea pentru că este un fenomen ceva mai des întâlnit. Acesta, la fel ca supravirarea, apare în momentul în care viteza de deplasare este mult prea mare pentru ca mașina să se înscrie corect în viraj. Altfel spus, tu vrei să mergi la stânga, doar că mașina va avea o altă direcție.

Subvirarea - după cum probabil intuiești - are loc atunci când mașina virează mai puțin decât ai vrea tu să o facă. Ea apare la mașinile cu punte motrică față, adică la mașinile ale căror roți față  au două scopuri: să dea direcția și să transmită puterea motorului pe asfalt. În cazul în care viteza este prea mare, forța centrifugă va împinge mașina către exteriorul virajului. Pentru corectarea subvirării, este suficient să ridici calm piciorul de pe accelerație și să nu bruschezi direcția.

Supravirarea apare, în general, la mașinile care au punte spate motrică. Altfel spus, roțile din față dau direcția, iar cele din spate împing mașina. În cazul neadaptării vitezei, din cauza transferului de mase și datorită pierderii aderenței, în momentul supravirării, mașina va avea tendința să se răsucească în jurul axei proprii. Adică să te răsucești. În acest caz, corecția fenomenului este un pic mai dificilă, întrucât trebuie aplicată o tehnică cumva împotriva firii. Spre exemplu, atunci când vrei să virezi la stânga, iar mașina supravirează, pentru a contracara efectul va trebui să îndrepți roțile și să virezi ușor la dreapta. Concomitent, nu trebuie ridicat brusc piciorul de pe accelerație, întrucât mașina se va destabiliza și mai mult.

Indiferent de situațiile în care te afli, încearcă să nu frânezi niciodată. Permite-i mașinii să încetinească natural. Prin apăsarea frânei nu faci decât să destabilizezi și mai mult un vehicul aflat în timpul unui fenomen riscant.

foto - pixabay - https://pixabay.com/photos/sport-car-racing-car-drift-fast-4489977/