Probabil că ai auzit până acum de principalele caracteristici ale unor anvelope. Nu de alta, dar atunci când mergi să cumperi unele noi, acestea sunt afișate pe o etichetă. Doar că pe acea bucățică de hârtie sunt trecute doar câteva dintre caracteristicile pneurilor pe care le cumperi.
Dacă îți dorești ceva și mai detaliat, atunci nu ezita să cauți online diverse publicații care asta fac: comparative între diverse anvelope de la producători diferiți, pentru ca tu să știi ce să alegi în funcție de nevoi.
Una dintre caracteristicile pe care specialiștii le testează are legătură cu uzura anvelopelor și modul în care aderența (pe ud sau uscat) este influențată. Spre exemplu, există producători de anvelope care spun - și care au și demonstrat - că modelele de pneuri produse de aceștia oferă performanțe apropiate pe toată durata de viață a anvelopei. Iar ăsta e un lucru pe care poți să-l iei în vedere atunci când mergi să cumperi pneuri noi.
Și totuși, care e treaba cu uzura și cum este ea influențată de stilul de conducere. Păi e simplu: anvelopele reprezintă singurele elemente fizice aflate în contact între mașina pe care o conduci și suprafața pe care conduci. Practic, fără ele e imposibil să mergi, indiferent de ce mașină conduci. A se vedea cazurile în care ai pană.
Ești un șofer căruia îi place să anticipeze și să observe traficul din jurul său sau ești unul dintre aceia care apasă accelerația până la capăt, se lipesc de spatele mașinii din față și frânează violent? În funcție de ce răspunzi la întrebarea asta, pot să-ți ofer și eu detalii despre uzura anvelopelor.
Dacă ești genul calm, care nu apasă la podea accelerația, care nu frânează brusc și care anticipează - cât de cât - traficul în care se află, atunci te numeri printre cei ale căror anvelope se vor degrada mai greu în timp. Asta pentru că la fiecare accelerare și la fiecare frânare, mici particule din compoziția anvelopei se vor desprinde. În termeni normali, spunem că anvelopele se tocesc. În schimb, dacă ești genul care iubește să meargă la limită și să tragă la maximum de mașina pe care o are, atunci anvelopele vor avea o viață mai scurtă. Costuri în plus cu schimbarea lor, dar și costuri mai mari cu combustibilul.
Un alt criteriu legat de uzura anvelopelor îl reprezintă locul în care te plimbi cel mai mult. O rulare în oraș aduce o uzură prematură. De ce? Pentru că toate acele porniri și opriri la semafor fac ca anvelopele să se uzeze mai rapid. În schimb, la drum întins și într-un mod de rulare cât mai constant, anvelopele se vor uza mai greu.
De asemenea, un alt factor important în uzura anvelopelor îl reprezintă modul de întreținere. Dacă nu treci cu lunile să verifici presiunea din pneuri, e clar că nu-ți prea pasă de anvelope (aici sunt mai multe lucruri care implică această delăsare, nu doar uzura anvelopelor, ci și siguranța), iar o presiune care nu corespunde producătorului va aduce o degradare mai rapidă a anvelopelor.
În același timp, e bine ca din când în când să faci echilibrarea și geometria roților. Astfel, nu doar că ai certitudinea că mașina ta funcționează bine din punct de vedere al siguranței, dar și scapi de o posibilă înlocuire prematură a anvelopelor în cazul în care sunt dezechilibrate sau nu sunt aliniate corect.
Nu în ultimul rând, condițiile de depozitare. Pentru că specialiștii recomandă înlocuirea anvelopelor de vară cu cele de iarnă atunci când temperaturile scad sub 7 grade Celsius, e clar că dacă folosești două seturi de anvelope, unul dintre ele va trebui depozitat. Iar dacă nu le depozitezi corespunzător (în locuri uscate și ferite de radiațiile ultraviolete) atunci vei avea o degradare mai rapidă a acestora.
Foto - pixabay