Halogen, xenon sau LED?

În ultimii ani, industria auto a evoluat într-un ritm alert. Și poate, unele dintre cele mai importante schimbări au survenit la nivelul farurilor.

Poate că nu observi asta prea des, dar eu mi-am dorit mereu ca mașina pe care o conduc să aibă faruri bune. Pentru că asta înseamnă siguranță pe timp de noapte.

Farurile au evoluat mult, iar astăzi, producătorii oferă tehnologii demne de filmele SF ale anilor 2000. Sigur, dacă mergi pe mâna unei mașini second-hand, ai face bine să verifici dacă farurile funcționează corect. Nu doar că asta reprezintă un punct fără de care nu poți trece ITP-ul, dar e o condiție importantă pentru siguranța ta.

Vorbind despre era modernă, mai întâi au fost farurile cu halogen. Și au fost cea mai populară soluție de iluminare din industria auto. Sunt ieftine de produs și ușor de înlocuit, însă nu au o durată de viață foarte mare. Becurile cu halogen folosesc gazul (o combinație între argon și nitrogen) și un filament din tungsten. Prin procesul de incandescență apare lumina, dar și evaporarea tungstenului, iar cu timpul, asta duce la ruperea filamentului și la arderea becului. De asemenea, puterea de iluminare nu este una foarte ridicată.

A doua soluție des întâlnită în industria auto o reprezintă farurile cu xenon, iar aceste tipuri de becuri fac parte dintr-o familie de lămpi cu descărcare pe gaz. Spre deosebire de un far cu halogen, unul cu xenon are o durată de viață dublă, iar iluminarea este și ea mai bună de cel puțin o dată. În schimb, costurile de producție sunt mai mari.

Cele mai noi inovații în materie de faruri au la bază LED-urile. Nu doar că acestea consumă puțin, dar lumina poate fi direcționată acolo unde este nevoie datorită faptului că producă fasciculi de lumină mult mai concentrați. Ca putere, acestea se încadrează între xenon și halogen, însă LED-urile fiind mult mai mici, pot fi introduse într-un număr mare. Pe lângă consumul de energie mai mic, LED-urile au și o durată de viață mai mare, iar asta înseamnă eficiență.

În plus, odată cu evoluția tehnologiei, producătorii au reușit să facă faruri matrix cu LED, acele faruri care odată puse în modul Auto comută între faza scurtă și cea lungă doar pe anumite fascicule, astfel încât restul participanților la trafic să nu fie deranjați, dar tu să beneficiezi de o iluminare cât mai bună a drumului. Sigur, aceste faruri de ultimă generație sunt scumpe. Foarte scumpe.

Foto - pixabay