Anvelopele întreținute corespunzător te vor ține în siguranță și vor face ca performanțele mașinii să fie cele indicate de producător.
Sunt sigur că ai înțeles până acum că singura pată de contact dintre mașina pe care o conduci și carosabil este cea a anvelopelor. Practic, anvelopele întreținute corespunzător te vor ține în siguranță și vor face ca performanțele mașinii să fie cele indicate de producător. Altfel, totul se schimbă.
Pentru a evita posibilele pene de cauciuc și pentru a ține totul sub control, specialiștii recomandă să verifici presiunea în anvelope cel puțin o dată pe lună și, neapărat, de fiecare dată când pleci la drum lung.
Cum verifici presiunea în anvelope? Ei bine, e mai simplu decât ți-ai imagina. În primul rând, trebuie să ții cont de o regulă de aur: întotdeauna verifică presiunea atunci când anvelopa este rece. Ce spun specialiștii că este o anvelopă rece? Un pneu care nu a fost utilizat cu cel puțin 2 ore înainte de verificarea presiunii sau unul care a rulat mai puțin de 3 kilometri în oraș la viteze mici.
Pentru verificarea presiunii tot ce ai de făcut este să desfaci capacul de valvă, să așezi manometrul și să citești presiunea indicată. Bine, bine, dar cum știi că presiunea indicată este și cea corectă. Majoritatea mașinilor au trecute presiunile corecte fie pe stâlpul din dreptul portierelor din față, fie pe marginea laterală a portierei sau pe capacul rezervorului. Dacă nu o găsești acolo, cu siguranță o vei descoperi scrisă în cartea tehnică.
În cazul în care presiunea (la rece, o să folosesc termenul acesta pentru a ține minte faptul că niciodată nu trebuie să reglezi presiunea unei anvelope care a fost rulată) nu corespunde cu cea indicată de producător mai introduci sau mai scoți aer. După ce ajungi la presiunea corectă, înșurubezi capacul valvei și asta e tot.
Acum să-ți spun de ce nu e bine să faci presiunea unei anvelope încălzite. În timpul mersului, anvelopa se încălzește, iar aerul se dilată, ceea ce înseamnă că un manometru va arăt o anumită valoare a presiunii. Când anvelopa se va răci, presiunea indicată va fi mai mică. Practic, dacă la calc presiunea indicată e bună, atunci când anvelopa e rece, înseamnă că aceasta nu este umflată suficient și are o presiune mai mică decât cea recomandată de producător.
Ce se întâmplă când ai o presiune mai mică? Ei bine, în acest caz, pata de contact dintre anvelopă și asfalt este una parțială. Nu va exista un contact total, iar acest lucru va duce la următoarele:
1. consum mai mare de carburant
2. uzură prematură a anvelopei
3. siguranță diminuată
4. în cel mai rău caz, o presiune prea mică poate duce la distrugerea completă a anvelopei sau la dejantarea, caz în care deja discutăm despre posibile accidente.
În cazul unei presiuni mai mari decât cea indicată de producător, contactul dintre anvelopă și carosabil va fi tot unul parțial. În acest caz, consumul de carburant scade, pentru că pata de contact va fi mult mai mică, dar vei obține o uzură neuniformă a anvelopei. Totodată, aderența scade (pentru că pata de contact e mică), iar confortul va fi și el mai scăzut (pentru că toate forțele care ar putea fi preluate de anvelopă vor fi acum direcționate direct către suspensie) În cele mai grave cazuri se poate ajunge la o explozie a pneului și, bineînțeles, un posibil accident.
Pierderile de presiune sunt absolut normale, deci nu există niciun motiv de îngrijorare. Pentru ca performanțele mașinii să rămână totuși la un nivel cât mai bun, încearcă să ai tot timpul presiunea optimă în anvelope și nu uita de calitatea acestora. În România, există o cultură a anvelopelor second-hand, doar că, niciodată nu trebuie să uiți că acestea sunt singurele elemente care fac ca mașina ta să rămână pe drum.
În cazul în care nu vrei să-ți mai bați capul cu pierderile de presiune, există o serie de senzori care pot fi montați pe valve. Aceștia funcționează cu bluetooth și îți vor trimite notificări ori de câte ori sunt sesizate scăderi de presiune. Începând cu 2014, Uniunea Europeană a impus producătorilor ca toate mașinile noi să fie echipate cu senzori de monitorizare a presiunii. Astfel, dacă ai o mașină mai nouă, acest sistem va fi standard și vei fi informat ori de câte ori există pierderi de presiune.
Nu uita, verifică și roata de rezervă!