Motive pentru care martorul Check Engine se poate aprinde

Instrumentarul de bord modern a fost gândit pentru a ușura viața celui aflat la volan. Mai nou, pe instrumentarul de bord vei putea vedea chiar și harta pe care navighezi. Dar de-a lungul anilor, au existat lucruri care nu s-au modificat. Mai precis, martorii de bord. Despre ei ți-am vorbit într-un articol precedent, dar acum m-am gândit să zăbovesc asupra unuia dintre cele mai păguboase.

Vorbesc despre martorul de verificare motor sau Check Engine, așa cum îl știe toată suflarea auto din lume. E acel martor pe care nu prea vrei să-l vezi aprins pe bord pentru că nu știi niciodată despre ce e vorba.

De obicei, martorul Check Engine are două culori: galben/portocaliu și roșu. În cazul în care pe bordul mașinii s-a aprins martorul Check Engine, iar culoarea acestuia este galbenă/portocalie, n-ai niciun motiv de panică. În acest gaz, martorul anunță fie o viitoare vizită în service pentru schimbarea uleiului, fie mici probleme în ceea ce privește emisiile de gaze sau chiar funcționarea incorectă a capacului rezervorului de combustibil. În acest caz, nu-i nevoie să te panichezi, ci doar să ajungi cât mai curând într-un service pentru a vedea ce a cauzat problema. Ea poate fi și una de natură electrică sau pur și simplu un nivel scăzut al lichedelor mașinii (lichid de frână, ulei de motor, lichid de răcire).

Dacă totuși martorul de bord are culoarea roșie, atunci sfatul meu este să oprești motorul cât mai rapid și să chemi o platformă care să ducă mașina până la cel mai apropiat service. Culoarea roșie indică o funcționare incorectă a motorului, iar utilizarea mașinii în continuare poate duce la defectarea totală a motorului.

Pentru a înțelege că martorul Check Engine nu indică o problemă anume, ți-am pregătit și câteva exemple care aprind acest indicator.

Sursa foto:  commons.wikimedia.org

Spre exemplu, un catalizator care nu funcționează în parametri va aprinde matorul check engine. În acest caz, nu e nevoie să opreși mașina și să cauți un service. Îți poți continua drumul, însă este recomandat să mergi la service rapid pentru a nu defecta complet catalizatorul.

O altă piesă care poate aprinde acest martor este sonda lambda. Ea monitorizează cantitatea de oxigen nears din sistemul de evacuare și transmite informația către computerul general. Acesta din urmă folosește informația pentru a regla amestecul de aer și combustibil care intră în cilindri. Motorul poate funcționa și fără informații precise din partea sondei lambda, însă nu va rula corect. Consumul va crește, iar pe termen lung se poate ajunge la un catalizator defect.

Unul dintre motivele cel mai des întâlnite care aprind Check Engine este lipsa capacului rezorvului de combustibil. Fie că nu l-ai strâns corect, fie că ai uitat să-l pui, mașina va sesiza acest lucru și te va avertiza.

Bujii, fișe și bobine de inducție. Toate aceste trei componente fac ca amestecul de aer și combustibil să se aprindă. În cazul în care una dintre aceste piese nu funcționează corect, atunci martorul motor se va aprinde.

Senzorul de masă de aer este un alt motiv pentru care poți vedea Check Engine aprins. De cele mai multe ori, o funcționare incorectă a acestuia duce la un ralanti ridicat și instabil.

Sistemul de recirculare a gazelor de eșapament funcționează pe baza unui senzor și a unei supape. În cazul în care supapa se defectează din cauza înfundării, atunci martorul Check Engine se va aprinde. Problema o rezolvi fie curățând supapa, fie cu una nouă. Oricare dintre problemele de mai sus nu necesită oprirea imediată a motorului și vizita în service.