În ciuda aparențelor, nu România este țara europeană cu cele mai multe mașini echipate cu sisteme GPL. În fruntea clasamentelor stau italienii, spaniolii și polonezii (nu neapărat în această ordine). Nici francezii nu stau rău la acest capitol, iar valorile de vânzări înregistrate la nivelul UE în materie de mașini echipate cu GPL ar putea să ne dea de gândit. Nouă, românilor.
Sistemul GPL (gaz petrolier lichefiat) este unul care și-a făcut apariția în industria auto cu mult timp în urmă. Totuși, dorința constructorilor de a nu veni cu oferte din fabrică cu astfel de sisteme, a făcut ca industria conexă (aftermarket) să înflorească. În anumite state, bineînțeles.
În ultimii ani, din cauza regulilor de emisii mai strice, constructorii au observat și studiat efectele GPL-ului. Iar rezultatul a fost unul bun. Mai precis, mașinile care funcționează cu GPL vor avea emisii de CO2 mult mai mici decât cele pe benzină sau diesel. Astfel, folosirea GPL-ului este o alternativă pentru a diminua gazele cu efect de seră cauzate în urma transportului.
Sistemele GPL (sau GNL, gaz natural lichefiat - sunt sisteme asemănătoare) au fost implementate în fabrică, la scară mare, de constructorii de camioane. Autonomia comparabilă cu cea a motoarelor diesel, dar emisiile mai mici, fac din GPL o soluție mult mai prietenoasă cu mediul înconjurător. Nu, nu este o soluție pe termen lung, însă poate fi folosită ca alternativă pentru diesel.
În segmentul autoturismelor, sunt puțini constructori care vin cu astfel de oferte din fabrică. Dacia și Skoda sunt doi constructori care au oferte cu GPL încă din fabrică.
Occidentalii au înțeles că sistemele GPL sunt mai bune atunci când vorbim despre emisii, motiv pentru care, multe dintre statele din vestul Europei oferă facilități fiscale celor care îți cumpără astfel de mașini.
Procesul de funcționare e simplu, pentru că GPL-ul este un combustibil cu caracteristici asemănătoare cu benzina. Astfel, prin minime modificări, un motor pe benzină va putea funcționa cu GPL. Sistemul de aprindere, cel de lubrifiere, elementele electrice, bujiile, pistoanele și blocul motor sunt aceleași. Se schimbă doar carburantul (GPL) și modul de admisie a combustibilului, și mai apare un nou sistem de stocare (rezervoare speciale pentru GPL). Atât.
Un alt avantaj al GPL este și prețul mai mic de achiziție al carburantului. Dacă acum, un litru de benzină trece de 6 lei, un litru de GPL este circa 4 lei. Practic, costuri cu 40% mai mici la rulare, întrucât consumul de GPL nu diferă cu mult față de cel de benzină.
Bineînețeles că există și o serie de dezavantaje în momentul în care iei decizia să achiziționezi o mașină cu GPL. În primul rând vei fi nevoit să faci revizii mai dese. De obicei, reviziile unui sistem GPL se fac la 10.000 de kilometri, ceea ce înseamnă că, în funcție de producător, ar trebui să treci mai des prin service. Totodată, sistemele de aprindere și admisie trebuie întrețiunte mult mai bine, întrucât procesul de aprindere al GPL-ului este mai greoi.
Dacă mergi pe o soluție aftermarket și alegi butelii cu GPL mari (pentru o autonomie mai bună), atunci spațiul din portbagaj destinat genților va scădea. O altă problemă o constituie și imposibilitatea de a mai parca în garaje subterane.