Programul Rabla 2022

Ministerul Mediului a anunțat recent că programul de stimulare a înnoirii parcului auto din România va continua și în 2022. Totuși, pentru anul în curs există o serie de modificări pregătite de autorități. 

Programul Rabla 2022 va avea cel mai mare buget de până acum: mai precis, 1.2 miliarde de lei. La fel ca anul trecut, programul va avea două componente distincte: Rabla clasic, program dedicat celor care vor să cumpere o mașină cu motor termic, respectiv Rabla Plus, program gândit pentru cei care vor să cumpere o mașină electrică. 
 
“Vom asigura, în 2022, cel mai mare buget pe care l-a avut vreodată Rabla clasic şi Rabla Plus şi acest buget va fi de peste 1,2 miliarde de lei”, a declarat ministrul Mediului, Tánczos Barna.
 
Autoritățile au pregătit câteva condiții speciale pentru acordarea bonusurilor. Astfel, la o mașină casată prin programul Rabla clasic, românii vor primi 6000 de lei pentru achiziția unei mașini noi. Dacă mașina casată este mai veche de 15 ani și are normă de poluare cel mult Euro 3, atunci prima se suplimentează cu încă 1.500 de lei. 
 
În cazul mașinilor electric, bonusul rămâne la 45000 de lei, însă cei care vor să cumpere un astfel de vehicul vor fi obligați să caseze o mașină. Până acum, programul nu impunea și casarea unei mașini, ci doar un dosar pentru achiziția unei electrice. La fel ca până acum, românii care accesează proiectul Rabla Plus pot casa și o adoua mașină pentru care să primească, suplimentar celor 45000 de lei, suma destinată Rabla Clasic (6000 de lei + 1500 de lei dacă mașina casată este mai veche de 15 ani și are cel mult normă de poluare Euro 3).
 
 
Același lucru se va întâmpla și în cazul achiziției de mașini hibride cu încărcare la priză (plug-in hybrid), doar că în acest caz, bonusul acordat prin Rabla Plus va fi de 21.500 de lei.
 
O altă modificare importantă pentru 2022 constă în diminuarea cantității de CO2/km aferente pragului de eligibilitate cu 5 grame. Cu alte cuvinte, pentru a putea fi eligibilă programului Rabla clasic, o mașină va trebui să emită cel mult 100 de grame de CO2/km. 
 
Totodată, ministrul Mediului a anunțat că deja sunt planificate și programele pe următorii doi ani, până în 2024. Anul viitor, bugetul pentru Rabla Plus va fi majorat cu 10 procente, iar din 2024 va fi majorat încă o dată cu 10%. Cât despre bugetul Rabla Clasic, acesta ar urma să scadă treptat până în 2024, sub nivelul celui din 2021. 
 
În ceea ce privește lansarea programelor în execuție, anul acesta, Rabla și Rabla Plus vor fi  lansate undeva la începutul lunii februarie.