La noi în România a devenit o adevărată cultură ca nivelul și proprietățile antigelului (sau ale lichidului de răcire) să fie verificate odată cu venirea iernii. Pentru că sezonul rece și-a cam intrat în drepturi prin anumite zone ale țării, sunt convins că multe service-uri s-au confruntat cu acest val de șoferi care vor ca antigelul să fie verificat.
Nu-i nimic greșit în asta, doar că, trebuie să știți că nivelul lichidului de răcire necesită o verificare și vara, nu doar iarna.
Conform producătorului, în funcție de antigelul folosit, se recomandă schimbarea acestuia la 3 ani sau 50.000 de kilometri, dar verificarea lui poate fi făcută și atunci când mergi să-ți schimbi uleiul.
Dar până să ajungem acolo, hai să-ți spun care e treaba cu antigelul.
Motorul cu ardere internă generează temeperaturi mari, de peste 200 de grade, iar pentru a nu deteriora componentele de la interior, acesta a fost dotat cu un sistem de răcire. De-aia ai radiator în față. Doar că pentru răcirea motorului, sistemul folosește un...ai ghicit...lichid de răcire. Sau antigel, cum îți place ție să-i spui.
Antigelul sau lichidul de răcire a motorului are la bază o soluție de glicol care ajută la colectarea căldurii de la componentele motorului. Acesta trebuie diluat cu apă distilitaă și ar trebui schimbat conform recomandărilor producătorului (diferă de la caz la caz, dar marea majoritate vin cu termenul de 3 ani).
Substanțele folosite în lichidul de răcire ajută la prevenirea înghețării sale în timpul temperaturilor scăzute, de aici și termenul de antigel. Dacă cumva decizi să umpli/schimbi tu lichidul de răcire, ai grijă la compoziția diluată. Dacă e prea mult agent de răcire, atunci e posibil ca substanțele chimice să atace țevile și furtunurile cu care intră în contact, iar dacă e prea puțin e posibil ca în cazul unor temperaturi foarte scăzute, acesta să înghețe și să distrugă motorul. Indiferent de situație, ți-aș recomanda să folosești un antigel gata diluat.
Ca să înțelegi și mai simplu, lichidul de răcire va răci (bineînțeles) motorul în mod eficient vara, iar pe timp de iarnă (când ai tendința să crezi că e aproape imposibil să supraîncălzești motorul), acesta nu va îngheța și ajuta ca temperatura motorului să rămână în valori optime.
Pe lângă rolul de răcire și de eliminare a riscului de îngheț, antigelul previne apariția ruginii pe anumite piese metalice și protejează restul părților fabricate din alte materiale non-metalice.
Ca să nu mai existe neînțelegeri, antigelul este substanța folosită pentru formarea lichidului de răcire. Practic, antigelul devine lichid de răcire prin diluare și prin utilizarea lui în sistemul mașinii.
Ce antigel ar trebui să folosești? Nu-ți pot răspunde la această întrebare punctul, pentru că fiecare producător recomandă un anumit tip de antigel. Dacă nu găsești în cartea tehnică a mașinii tipul de antigel necesar, atunci mergi într-un service, iar cei de acolo vor verifica tipul antigelului necesar pentru lichidul de răcire.
Cât despre schimbarea lichidului de răcire, ți-aș recomanda tot timpul un service. Nu doar că nu riști o golire ineficientă, dar acest lichid este toxic, și deversarea lui este o problemă de mediu.