Transmisiile mașinilor electrice

Despre mașinile electrice și modul lor de funcționare ți-am mai povestit de câteva ori până acum. Principiul lor este simplu și are la bază unul sau mai multe motoare electrice și un pachet de baterii cu o capacitate generoasă gata să suțină o autonomie de peste câteva sute de kilometri.

Odată cu apariția mașinilor electrice, a apărut și un nou tip de transmisie. Prin modul lor de funcționare, motoarele electrice oferă cuplul maxim de la primele câteva sute de rotații, dacă nu chiar de la primele zeci de rotații. În plus, plaja de turații pentru care oferă cuplul și puterea maximă (principii despre care ți-am vorbit într-un articol precedent) este mult, mult mai largă decât cea a unui motor cu ardere internă.

Din acest motiv, mașinile electrice folosesc o așa-zisă transmisie automată cu un singur raport. Prin documentația de specialitate o vei întâlni sub denumirea de transmisie cu raport fix, dar te poți gândi la ea ca la un simplu reductor.

Pentru că motoarele electrice permit inversarea rotației, o mașină electrică nu va avea nevoie de roți dințate și axe diferite pentru a angrena mersul cu spatele. Pur și simplu, prin inversarea curentului, motorul se va roti invers, iar mașina va merge cu spatele.

Dacă te gândești să cauți o mașină electrică cu transmisie manuală, îți spun de pe acum că nu vei găsi. Cel puțin nu în oferta comercială a producătorilor. Au existat până în acest moment o serie de transformări din vechiule cu motoare termice în mașini electrice, iar preparatorii au ales să păstreze transmisiile manuale cu care au fost echipate inițial mașinile. Totuși, nu e un lucru comun și sigur nu îl găsești de cumpărat din showroom.

Jeep a încercat acest principiu de mașină electrică cu transmisie manuală pe un concept, însă nimic pus în practică. Iar prin practică mă refer la o mașină de serie.

Astfel, trebuie să rămâi la ideea că o mașină electrică folosește o transmisie automată cu raport fix.

Foto: Porsche

Totuși, există și câteva excepții de la această regulă. De câțiva ani, cursele cu mașini electrice au început să devină populare, iar cea mai importantă ramură în prezent se numește Formula E. Pe monoposturile electrice de Formula E, constructorii folosesc transmisii automate cu trei trepte. Pornind de la acest lucru, Porsche a introdus pe Taycan și Taycan Cross Turismo, primele modele electrice ale mărcii un concept interesat.

Pe versiunile cu două motoare electrice, motorul de pe puntea față folosește o transmisie cu raport fix, în timp ce pentru motorul de pe puntea spate, Porsche a introdus o transmisie cu două rapoarte. Nu o poți controla tu prin padele (așa cum se întâmplă la o mașină termică cu transmisie automată). Ea va fi coordonată de un computer și a fost gândită pentru a spori eficiența la viteze de croazieră. Dacă vei avea ocazia să conduci un Porsche Taycan, în anumite momente (în special pe accelerările puternice) vei simți cum cutia de viteze de pe puntea spate cuplează a doua treapta. Întrucât Audi a lansat modelul e-tron GT (o versiune proprie a lui Porsche Taycan), și modelul constructorului german din Ingolstadt folosește o astfel de transmisie automată cu două trepte.

În rest, toți producătorii pe care îi cunoști au în ofertă doar mașini electrice cu transmisii cu raport fix.